Wewnątrzszkolny System Oceniania zawarty jest w rozdziale VII Statutu Szkoły. Oto on:
Rozdział VII
Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
§ 47.
- Ocenianiu podlegają:
- osiągnięcia edukacyjne ucznia,
- zachowanie ucznia.
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego i realizowanych w Szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, które ma na celu:
- informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie,
- udzielanie pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć,
- udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju,
- motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
- dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz szczególnych uzdolnieniach ucznia,
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
- Nauczyciele poszczególnych przedmiotów na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez nich programu nauczania niezbędnych do uzyskania śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych, sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych oraz warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z poszczególnych zajęć edukacyjnych.
- Wychowawcy klas na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o warunkach, sposobie i kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Wszyscy nauczyciele zobowiązani są do zapoznania się z opiniami poradni pedagogiczno-psychologicznych oraz innych poradni specjalistycznych dotyczącymi uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, na podstawie których nauczyciele poszczególnych przedmiotów dostosowują wymagania edukacyjne w stosunku do ww. uczniów.
- Nauczyciele wszystkich przedmiotów, przed śródroczną i roczną klasyfikacją informują uczniów i ich rodziców o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych z poszczególnych zajęć edukacyjnych.
- 10 dni przed plenarnym posiedzeniem rady pedagogicznej w dzienniku elektronicznym nauczyciele wpisują przewidywaną śródroczną/roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych,
- w przypadku, gdy przewidywana śródroczna lub roczna ocena klasyfikacyjna jest oceną niedostateczną, informacja ta wpisywana jest do dziennika elektronicznego 30 dni przed plenarnym posiedzeniem rady pedagogicznej,
- bieżące informowanie rodziców o postępach w nauce i zachowaniu ich dziecka odbywa się poprzez zapisy w dzienniku elektronicznym, comiesięczne konsultacje dla rodziców, a w przypadku nagłych i niepokojących problemów – natychmiastowy kontakt telefoniczny wychowawcy lub nauczyciela przedmiotu z rodzicami ucznia.
- Wszystkie oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
- nauczyciel uzasadnia ustnie lub pisemnie bieżące, śródroczne i roczne oceny z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zachowania przekazując uczniowi informację o jego osiągnięciach, mocnych i słabych stronach jego pracy, wskazując, co uczeń robi dobrze, co wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć,
- wszelka dokumentacja związana z ocenianiem ucznia jest gromadzona i przechowywana w Szkole,
- pisemne prace uczniów, sprawdziany, testy są udostępniane uczniom na lekcji, podczas ich omawiania, na konsultacjach dla uczniów, a rodzicom uczniów, w ramach comiesięcznych konsultacji dla rodziców oraz spotkań z wychowawcą,
- nauczyciel przedmiotu może podjąć decyzję o bieżącym przekazywaniu kopii pisemnych prac ucznia jego rodzicom, z taką prośbą mogą także wystąpić rodzice.
- Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, zajęć technicznych, plastyki, muzyki bierze się w szczególności pod uwagę zaangażowanie i wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki ww. zajęć.
- ustalając ocenę z wychowania fizycznego, nauczyciel uwzględnia ponadto systematyczność udziału ucznia w zajęciach, jego zaangażowanie w działania podejmowane przez szkołę na rzecz kultury fizycznej,
- sprawdziany wiadomości i umiejętności z plastyki, muzyki, zajęć technicznych i wychowania fizycznego mają przede wszystkim formę zadań praktycznych.
- Dyrektor może zwolnić ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych lub informatyki na podstawie opinii lekarza o braku możliwości uczestniczenia ucznia w powyższych zajęciach na czas określony w powyższym dokumencie.
- w przypadku zwolnienia ucznia z zajęć, o których mowa w ust. 10 na okres uniemożliwiający ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”,
- Dyrektor Szkoły może zwolnić ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych w ramach zajęć wychowania fizycznego na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach wydanej przez lekarza,
- w przypadku, gdy uczeń jest zwolniony z określonych ćwiczeń fizycznych, uczestniczy w zajęciach z ograniczeniem wykonywania wskazanych przez lekarza ćwiczeń, jest oceniany i klasyfikowany, a nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne niezbędne do otrzymania przez ucznia oceny klasyfikacyjnej do jego indywidualnych możliwości.
- Każdy uczeń ma możliwość pełnego zaprezentowania swojej wiedzy i umiejętności, dlatego Szkoła może stosować następujące formy ich sprawdzania: odpowiedź ustną, sprawdzian wiadomości, test, prace domowe, kartkówki, aktywność na zajęciach, indywidualne lub grupowe prace, prezentacje, referaty, projekty, próbne wewnętrzne egzaminy.
- Uczeń ma prawo znać zakres wymagań oraz termin sprawdzianu pisemnego, testu kontrolnego z tygodniowym wyprzedzeniem, a w przypadku wewnętrznego próbnego egzaminu z wyprzedzeniem miesięcznym.
- terminy sprawdzianów są wpisywane do dziennika elektronicznego z tygodniowym wyprzedzeniem,
- każdy pisemny sprawdzian poprzedza powtórka danego materiału pod kierunkiem nauczyciela,
- w ciągu jednego dnia może mieć miejsce jeden sprawdzian, w ciągu tygodnia nie więcej niż trzy,
- wszelkie prace pisemne są sprawdzane przez nauczycieli w terminie nieprzekraczającym 14 dni,
- jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie pisał sprawdzianu, zobowiązany jest do zaliczenia tej pracy w terminie ustalonym przez nauczyciela przedmiotu. W wyjątkowych sytuacjach, spowodowanych długotrwałą chorobą, nauczyciel może zwolnić ucznia z zaliczenia sprawdzianu.
- Nauczyciele mogą stosować formę „kartkówki” obejmującej materiał z trzech ostatnich lekcji bez uprzedzenia o niej uczniów, gdyż niczym nie różni się ona od innych form bieżącego sprawdzania przygotowania się uczniów do zajęć.
- Uczeń ma prawo do zgłaszania nieprzygotowania do zajęć (ich liczbę określa nauczyciel przedmiotu), co zwalnia go z odpowiedzi ustnej lub pisemnej z bieżącego materiału, z wyjątkiem wcześniej zapowiedzianych prac.
- Klasyfikację śródroczną przeprowadza się w Szkole raz w roku.
- Na śródroczną/roczną ocenę klasyfikacyjną uczeń pracuje cały okres/rok, jest ona średnią ważoną ocen cząstkowych uzyskanych w tym czasie.
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych w klasach IV – VIII ustala się w stopniach wg następującej skali:
stopień celujący 6 [5,50 – 6,00]stopień bardzo dobry 5 [4,55 – 5,49]stopień dobry 4 [3,55 – 4,54]stopień dostateczny 3 [2,55 – 3,54]stopień dopuszczający 2 [1,55 – 2,54]stopień niedostateczny 1 [1,00 – 1,54]- pozytywnymi ocenami klasyfikacyjnymi są oceny: dopuszczający, dostateczny, dobry, bardzo dobry i celujący, oceną negatywną jest stopień niedostateczny,
- stopień celujący (6) otrzymuje uczeń, który opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania w danej klasie, samodzielnie i twórczo posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych oraz praktycznych często proponując rozwiązania nietypowe, odnosi sukcesy w konkursach przedmiotowych, olimpiadach, zawodach sportowych uzyskując tytuły laureata, finalisty lub inne najwyższe honorowane miejsca,
- stopień bardzo dobry (5) otrzymuje uczeń, który opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności objętych programem nauczania i uzyskał tego potwierdzenie w postaci wyraźnej przewagi bardzo dobrych ocen cząstkowych, a także wykazał się wysoko ocenioną aktywnością,
- stopień dobry (4) otrzymuje uczeń, który nie w pełni opanował wiedzę i umiejętności określone w programie nauczania, ale nie powoduje to kłopotów w opanowywaniu kolejnych treści kształcenia oraz rozwiązywania typowych problemów teoretycznych, ma jednak problemy z zastosowaniem wiedzy w praktyce,
- stopień dostateczny (3) otrzymuje uczeń, który opanował jedynie w podstawowym zakresie wiadomości i umiejętności przewidziane w programie nauczania oraz wykonuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności,
- stopień dopuszczający (2) otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności określone w programie nauczania w stopniu tak niewielkim, że stawia pod znakiem zapytania możliwość dalszego kształcenia w danym przedmiocie lub bloku przedmiotów, jednak wykazuje duże chęci do pracy i odpowiednio motywowany, z pomocą nauczyciela potrafi rozwiązać proste zadania o niewielkim stopniu trudności,
- stopień niedostateczny (1) otrzymuje uczeń, który nie opanował wiedzy i umiejętności objętych programem nauczania i nie jest w stanie wykonać samodzielnie lub z pomocą nauczyciela zadań o elementarnym stopniu trudności, a braki te uniemożliwiają dalsze kształcenie.
- Przy ustalaniu ocen bieżących w klasach IV-VIII, stosuje się skalę ocen 1-6 uwzględniając wskaźnik procentowy:
100%
99-91% bardzo dobry
90-76% dobry
75-51% dostateczny
50-40% dopuszczający
39-0% niedostateczny - Nauczyciel może stosować bieżące ocenianie w formie punktowej, o której informuje Dyrektora Szkoły przed rozpoczęciem zajęć szkolnych oraz uczniów na pierwszych zajęciach edukacyjnych. Przedziały procentowe dla ocen śródrocznych i rocznych są zgodne z punktem 18.
- W ciągu roku szkolnego uczeń ma prawo poprawić ocenę niedostateczną oraz dopuszczającą uzyskaną w wyniku sprawdzianu wiadomości, testu, kartkówki lub innych pisemnych prac z wyjątkiem zadań domowych. Uczeń ma prawo tylko jeden raz poprawić oceny, o których mowa powyżej. Poprawiona ocena jest wpisywana do dziennika elektronicznego. Przy ustalaniu śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej uwzględnia się obie oceny.
- W przypadku nieobecności ucznia w Szkole rodzice są zobowiązani do zgłoszenia tego faktu telefonicznie lub poprzez dziennik elektroniczny w pierwszym dniu nieobecności oraz usprawiedliwienia w formie pisemnej w terminie nieprzekraczającym 7 dni od ostatniego dnia nieobecności.
- Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeśli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub nowej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
- uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny,
- na wniosek rodziców ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności, Rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny,
- termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala Dyrektor po otrzymaniu podania o przeprowadzenie ww. egzaminu. Podanie to składa uczeń i jego rodzice najpóźniej na 7 dni przed końcem klasyfikacji,
- uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym przez Dyrektora terminie, może do niego przystąpić w nowym, wyznaczonym przez Dyrektora terminie,
- Dyrektor Szkoły jako przewodniczący
- nauczyciel przedmiotu
- nauczyciel zajęć przedmiotu pokrewnego lub takiego samego
- wychowawca klasy
- egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora Szkoły, w skład której wchodzą:
- egzamin klasyfikacyjny składa się z części pisemnej i ustnej, przeprowadzany jest jednego dnia,
- wynik egzaminu jest średnią ważoną interpretowaną na korzyść ucznia,
- z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu klasyfikacyjnego, zadania egzaminacyjne, wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny,
- do protokołu załącza się także pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o jego ustnych odpowiedziach,
- protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia,
- w czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni, w charakterze obserwatorów, rodzice ucznia,
- ustalona przez nauczyciela lub uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
- Jeżeli uczeń w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednego lub dwóch przedmiotów, może zdawać egzamin poprawkowy.
- termin egzaminu poprawkowego wyznacza Dyrektor Szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich na pisemny wniosek ucznia i jego rodziców złożony najpóźniej 3 dni przed zakończeniem roku szkolnego,
- uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w nowym wyznaczonym przez Dyrektora terminie, nie później jednak niż do 15 września,
- egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora Szkoły,
- w skład komisji wchodzą: Dyrektor jako przewodniczący, nauczyciel przedmiotu jako egzaminujący, nauczyciel przedmiotu pokrewnego lub takiego samego jako członek komisji,
- nauczyciel przedmiotu może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę, wówczas Dyrektor powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela uczącego tego samego przedmiotu,
- egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej i przeprowadzany jest jednego dnia,
- wynik egzaminu jest średnią ważoną interpretowaną na korzyść ucznia,
- z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu poprawkowego, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu poprawkowego i ocenę tego egzaminu,
- do protokołu załącza się także pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia,
- uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy następnej i zgodnie z niniejszym statutem nie może kontynuować nauki w Katolickiej Szkole Podstawowej im. Św. Jacka w Katowicach,
- uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, Rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych pod warunkiem, że te zajęcia są realizowane w klasie programowo wyższej.
- Uczeń lub jego rodzice mogą ubiegać się o wyższą niż przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna z danych zajęć edukacyjnych w przypadku, gdy roczna ocena klasyfikacyjna została ustalona niezgodnie z wewnętrznymi przepisami dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
- uczeń lub jego rodzice składają w terminie nie później niż 5 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych pismo na ręce Dyrektora Szkoły uzasadniające, iż roczna ocena klasyfikacyjna z danych zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny,
- w przypadku stwierdzenia, iż roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z wewnętrznymi przepisami dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, Dyrektor Szkoły powołuje komisję, która przeprowadza pisemny i ustny sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych,
- termin sprawdzianu wiadomości i umiejętności ustala Dyrektor Szkoły wraz z uczniem i jego rodzicami nie później jednak niż 5 dni od daty założenia przez ucznia i jego rodziców pisma na ręce Dyrektora Szkoły,
- w skład komisji wchodzą: Dyrektor Szkoły jako przewodniczący, nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, nauczyciel prowadzący takie same zajęcia edukacyjne lub wchodzące w skład tego samego bloku przedmiotowego, wychowawca klasy,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę. W takim przypadku Dyrektor powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne,
- ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z danych zajęć edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny,
- ocena ustalona przez komisję jest ostateczna,
- z prac komisji sporządza się protokół, który podpisują wszystkie osoby wchodzące w skład komisji,
- uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu wiadomości i umiejętności w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w terminie dodatkowym, wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły nie dłuższym jednak niż 5 dni od daty pierwszego terminu sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia.
- Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania otrzymuje promocję z wyróżnieniem. Do średniej wliczana jest także ocena z religii i drugiego języka obcego.
- Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną, a w przypadku zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasie programowo niższej – celującą końcową oceną klasyfikacyjną z tych zajęć.
- W ostatniej klasie szkoły podstawowej uczniowie przystępują do egzaminu ósmoklasisty, który obejmuje umiejętności i wiadomości określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Egzamin ma charakter powszechny, obowiązkowy i odbywa się w terminie ustalonym przez Centralną Komisję Egzaminacyjną.
- Egzamin jest przeprowadzany przez trzy kolejne dni i obejmuje wiadomości i umiejętności z języka polskiego, matematyki oraz języka obcego nowożytnego, którego uczeń uczy się w Szkole jako przedmiotu obowiązkowego.
- Uczniowie klasy ósmej z potwierdzonymi dysfunkcjami mają prawo przystąpić do egzaminu w formie dostosowanej do ich dysfunkcji.
- Laureaci wojewódzkich konkursów przedmiotowych oraz finaliści lub laureaci olimpiad przedmiotowych o zasięgu co najmniej wojewódzkim z zakresu przedmiotów objętych egzaminem są zwolnieni z egzaminu z danego przedmiotu. Zwolnienie jest równoznaczne z uzyskaniem w tej części najwyższego wyniku.
- Uczeń, który nie przystąpił do egzaminu ósmoklasisty w wyznaczonym terminie lub przerwał pracę, przystępuje do niego w dodatkowym terminie ustalonym przez Centralną Komisję Egzaminacyjną.
- Wyrażony w procentach wynik egzaminu jest ostateczny, nie może być podważony na drodze sądowej. Uczeń otrzymuje go w formie pisemnego zaświadczenia wraz ze świadectwem ukończenia szkoły podstawowej. Wynik ten nie wpływa na ukończenie Szkoły.
- Dyrektor Szkoły może zwolnić z nauki drugiego języka obcego nowożytnego, ucznia z wadą słuchu, głęboką dysleksją rozwojową, afazją, niepełnosprawnościami sprzężonymi lub autyzmem, w tym z zespołem Aspergera.
- zwolnienia dokonuje się na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej oraz na wniosek rodziców,
- zwolnienie obejmuje dany etap edukacyjny – wówczas w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.
- Uczeń lub jego rodzice mogą ubiegać się o podwyższenie przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych, lub dodatkowych zajęć edukacyjnych o jeden stopień, w przypadku, gdy co najmniej połowa uzyskanych przez ucznia ocen cząstkowych jest równa ocenie, o którą się ubiega lub jest od niej wyższa.
- warunkami niezbędnymi do ubiegania się o wyższą niż przewidywana roczną ocenę klasyfikacyjną są:
- obecność na zajęciach z danego przedmiotu nie niższa niż 80% (z wyjątkiem długotrwałej choroby),
- usprawiedliwienie wszystkich nieobecności na zajęciach w trybie określonym w niniejszym dokumencie,
- przystąpienie do wszystkich przewidzianych przez nauczyciela form sprawdzianów i prac pisemnych,
- uzyskanie ze wszystkich sprawdzianów i prac pisemnych ocen pozytywnych (wyższych niż ocena niedostateczna), również w trybie poprawy ocen niedostatecznych,
- skorzystanie ze wszystkich oferowanych przez nauczyciela form poprawy, w tym konsultacji indywidualnych.
- w przypadku spełniania wyżej wymienionych warunków, uczeń i jego rodzice zgłaszają chęć podwyższenia oceny na piśmie, składając stosowny wniosek u Dyrektora Szkoły, najpóźniej 7 dni przed wyznaczonym terminem rocznej konferencji klasyfikacyjnej,
- Dyrektor Szkoły niezwłocznie przekazuje treść wniosku nauczycielowi przedmiotu, z którego uczeń zamierza ubiegać się o podwyższenie oceny klasyfikacyjnej.
- nauczyciel przedmiotu określa formę sprawdzenia wiadomości ucznia (pisemna, ustna lub obie, praktyczna) oraz podaje uczniowi na piśmie, następnego dnia po złożeniu wniosku, szczegółowy zakres materiału,
- sprawdzian obejmuje wiadomości i umiejętności z całego roku nauczania i jest przeprowadzany w określonej przez nauczyciela formie, najpóźniej 2 dni przed konferencją klasyfikacyjną,
- arkusz sprawdzianu powinien być skonstruowany tak, aby uwzględniał wymagania na poszczególne oceny, a ustalona ocena klasyfikacyjna nie może być niższa niż ocena wcześniej proponowana uczniowi przez nauczyciela przedmiotu.
- warunkami niezbędnymi do ubiegania się o wyższą niż przewidywana roczną ocenę klasyfikacyjną są:
§ 48.
Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad i norm etycznych ogólnie przyjętych, zawartych w statucie Szkoły i regulaminie szkolnym.
- Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców o warunkach, sposobie i kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych.
- Przy ustalaniu śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania wychowawca zasięga opinii nauczycieli, uczniów danej klasy i ocenianego ucznia. Ostateczna decyzja należy do wychowawcy.
- 10 dni przed plenarnym posiedzeniem rady pedagogicznej w dzienniku elektronicznym umieszczona jest informacja dotycząca przewidywanej śródrocznej / ocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- W przypadku, gdy przewidywana śródroczna lub roczna klasyfikacyjna ocena zachowania jest oceną naganną, informacja ta wpisywana jest do dziennika elektronicznego 30 dni przed plenarnym posiedzeniem rady pedagogicznej.
- Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu Szkoły przez ucznia, któremu po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania. Uchwała Rady pedagogicznej o niepromowaniu ucznia z powodu ustalonej po raz drugi z rzędu nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania jest równoznaczna z koniecznością opuszczenia Szkoły.
- Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali: wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne.
- Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna uwzględnia:
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
- postępowanie zgodne z dobrem szkolnej społeczności,
- dbałość o honor i tradycje Szkoły, dbałość o piękno mowy ojczystej,
- dbałość o bezpieczeństwo własne i innych osób, godne, kulturalne zachowanie się w Szkole i poza nią,
- okazywanie szacunku innym osobom.
- Jeśli u ucznia stwierdzono dysfunkcje rozwojowe lub zaburzenia mające wpływ na jego zachowanie, uwzględnia się ten fakt przy ustalaniu śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Bieżącej oceny zachowania ucznia dokonuje wychowawca pod koniec każdego miesiąca, uzasadniając ustaloną ocenę.
- warunkiem uzyskania danego stopnia jest spełnienie większości wymagań ujętych w poszczególnych kryteriach,
- wychowawca, przy ustalaniu bieżącej oceny zachowania, analizuje „kartę samooceny ucznia”, może zasięgnąć opinii innych nauczycieli, Dyrektora Szkoły, pedagoga i psychologa szkolnego na temat zachowania ucznia,
- przy ustalaniu oceny ostateczna interpretacja pochwał i uwag należy do wychowawcy.
- Dwa razy w roku, wychowawca, po zasięgnięciu opinii nauczycieli, klasy i ocenianego ucznia dokonuje podsumowania zachowania ucznia, ustalając śródroczną/roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
- Wszyscy nauczyciele formułują wobec każdego ucznia podczas śródrocznej i rocznej klasyfikacji ocenę jego zachowania w oparciu o sześciostopniową skalę oceny zachowania.
- śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ucznia ustalana jest na podstawie:
- cząstkowych ocen ustalonych przez wychowawcę pod koniec każdego miesiąca
- oceny przyznanej przez wszystkich nauczycieli podczas śródrocznej i rocznej klasyfikacji
- oceny sformułowanej przez uczniów danej klasy
- samooceny ucznia
- śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ucznia jest średnią ocen opisanych w podpunkcie 1).
- śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ucznia ustalana jest na podstawie:
- Nagana Dyrektora Szkoły powoduje, iż śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna nie może być wyższa niż poprawna. Nagana wychowawcy uniemożliwia uzyskanie oceny klasyfikacyjnej wyższej niż dobra.
- Uczeń lub jego rodzice mogą starać się o uzyskanie wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, jeżeli roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z wewnętrznymi przepisami dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
- uczeń lub jego rodzice mogą w terminie nie później niż 5 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktycznych złożyć na ręce Dyrektora Szkoły pismo uzasadniające, iż ocena roczna klasyfikacyjna została ustalona niezgodnie z wewnętrznymi przepisami dotyczącymi trybu ustalania tej oceny,
- w przypadku stwierdzenia, iż roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z wewnętrznymi przepisami dotyczącymi trybu jej ustalania, Dyrektor Szkoły powołuje komisję, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania,
- termin posiedzenia komisji ustala Dyrektor Szkoły wraz z uczniem i jego rodzicami, nie później niż 5 dni od daty złożenia przez ucznia i jego rodziców pisma, o którym mowa w podpunkcie 1)
- w skład komisji wchodzą:
- Dyrektor Szkoły – jako przewodniczący komisji
- wychowawca klasy
- trzech nauczycieli wskazanych przez Dyrektora prowadzących zajęcia w danej klasie
- pedagog lub psycholog szkolny
- przedstawiciel Samorządu szkolnego
- przedstawiciel Rady szkoły
- Dyrektor Szkoły może wyrazić zgodę na obecność rodziców ucznia podczas pracy komisji – w charakterze obserwatorów,
- ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny,
- ocena ustalona przez komisję jest ostateczna,
- z prac komisji sporządza się protokół, który podpisują wszystkie osoby uczestniczące w pracach komisji.
- Uczeń lub jego rodzice mają prawo ubiegać się o uzyskanie wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania poprzez złożenie pisemnego wniosku do wychowawcy klasy o podwyższenie oceny zachowania o jeden stopień, najpóźniej 5 dni przed wyznaczonym terminem rocznej konferencji klasyfikacyjnej.
- ocena zachowania ucznia może być podwyższona w przypadku:
- zaistnienia nowych okoliczności dotyczących pozytywnego zachowania ucznia
- szczególnego przysporzenia dobra wobec siebie, innych, najbliższego otoczenia, ze szczególnym uwzględnieniem środowiska szkolnego
- pozytywnej opinii samorządu klasowego
- wychowawca klasy w porozumieniu z zastępcą, zasięgając opinii innych nauczycieli, przeprowadza postępowanie dotyczące podwyższenia oceny.
- z postępowania sporządza się protokół zawierający:
- imiona i nazwiska nauczycieli prowadzących postępowanie
- termin postępowania
- informacje uzyskane w drodze postępowania na temat zachowania ucznia, jego osiągnięć, udokumentowanej pracy społecznej na rzecz środowiska itp.
- wynik postępowania wraz z oceną i uzasadnieniem
- o wyniku postępowania, wychowawca klasy powiadamia w formie pisemnej ucznia i jego rodziców, w terminie dwóch dni od zakończenia postępowania.
- ocena zachowania ucznia może być podwyższona w przypadku:
- Ogólne kryteria oceny zachowania.
- ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:
- odróżnia dobro od zła; prawidłowo ocenia własne zachowanie i zachowania innych osób w kategoriach moralnych
- swoim postępowaniem nie zaszkodził sobie, innej osobie lub otoczeniu
- w przypadku postępowania godzącego w dobro własne, innej osoby lub otoczenia żałował, naprawił lub zrekompensował szkodę i zmienił swoje zachowanie zgodnie z oczekiwaniami rodziców i nauczycieli
- ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- spełnia kryteria oceny poprawnej
- swoją postawą lub działaniem wyróżnił się, lub przysporzył dobra w jednym z obszarów: wobec siebie, innej osoby, otoczenia, szczególnie Szkoły
- ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- spełnia kryteria oceny poprawnej
- swoją postawą lub działaniem wyróżnił się, lub przysporzył dobra w dwóch obszarach: wobec siebie, innej osoby, otoczenia, szczególnie Szkoły
- ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:
- spełnia kryteria oceny poprawnej
- swoją postawą lub działaniem wyróżnił się, lub przysporzył dobra we wszystkich trzech obszarach: wobec siebie, innej osoby, otoczenia, szczególnie Szkoły
- ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:
- nie spełnił jednego lub dwóch kryteriów oceny poprawnej, w szczególności naruszył swoim postępowaniem dobro własne, innej osoby (osób) lub dobro otoczenia
- nie żałował, nie naprawił, nie zrekompensował szkody lub nie zmienił swojego zachowania, zgodnie z oczekiwaniami rodziców i nauczycieli
- ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:
- nie spełnił kryteriów oceny poprawnej
- został ukarany naganą Dyrektora i nie spowodowało to oczekiwanej zmiany jego zachowania
- w sposób rażący lub uporczywy naruszał swoim postępowaniem dobro własne, innej osoby (osób) lub dobro otoczenia
- nie żałował, nie naprawił, nie zrekompensował szkody i nie zmienił swojego zachowania, zgodnie z oczekiwaniami rodziców i nauczycieli
- ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:
- Szczegółowe kryteria oceny zachowania.
- ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:
- wzorowo wywiązuje się z obowiązków ucznia
- zawsze kulturalnie zachowuje się w Szkole i poza nią, stanowi wzór do naśladowania dla całej wspólnoty szkolnej
- wyróżnia się szczególnym zaangażowaniem w realizację projektu edukacyjnego
- przestrzega postanowień przepisów szkolnych oraz przepisów BHP
- zawsze nosi regulaminowy strój szkolny
- okazuje szacunek nauczycielom, pracownikom Szkoły, kolegom, ich rodzicom, używa zwrotów grzecznościowych względem wszystkich osób
- jest opiekuńczy wobec młodszych
- zawsze jest rzetelnie przygotowany do zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych
- jest odpowiedzialny, dba o zdrowie własne oraz innych godnie reprezentuje Szkołę w konkursach przedmiotowych, akcjach charytatywnych, projektach naukowych, społecznych, artystycznych i sportowych
- udziela się w dowolnej formie wolontariatu
- otrzymał wyróżnienie Dyrektora Szkoły
- wzorowo wypełnia obowiązki dyżurnego
- zawsze potrafi przyznać się do popełnionego błędu, winy i nie zrzuca odpowiedzialności na innych
- nigdy się nie spóźnia
- dzieli się swoimi pasjami i talentami ze społecznością klasy i Szkoły
- rozwija swoje pasje i zainteresowania poprzez systematyczne uczestnictwo w proponowanych przez Szkołę zajęciach pozalekcyjnych, innych zajęciach dodatkowych
- wykazuje szczególną troskę o mienie klasy i Szkoły
- ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- kulturalnie zachowuje się w Szkole i poza nią
- przestrzega postanowień przepisów szkolnych oraz przepisów BHP
- angażuje się w realizację projektu edukacyjnego
- nosi regulaminowy strój szkolny
- nie przeszkadza i nie zajmuje się na lekcjach niczym, co zakłóca pracę na lekcji
- jest uczciwy i prawdomówny
- troszczy się o czystość mowy ojczystej
- szanuje nauczycieli, pracowników Szkoły, kolegów i koleżanki, pamięta o używaniu zwrotów grzecznościowych
- reaguje na przejawy niestosownego zachowania kolegów
- dba o zdrowie własne oraz innych
- rozwija swoje pasje i zainteresowania poprzez systematyczne uczestnictwo w proponowanych przez Szkołę zajęciach pozalekcyjnych
- aktywnie uczestniczy w życiu klasy lub Szkoły
- wykazuje troskę o mienie klasy i Szkoły, dba o estetykę klasy i Szkoły
- angażuje się w przygotowanie uroczystości klasowych lub szkolnych
- otrzymał wyróżnienie wychowawcy klasy
- sumiennie wypełnia obowiązki dyżurnego
- potrafi przyznać się do popełnionego błędu, winy i nie zrzuca odpowiedzialności na innych
- jest punktualny
- ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- kulturalnie zachowuje się w Szkole i poza nią
- zazwyczaj przestrzega postanowień statutu Szkoły, regulaminu szkolnego oraz przepisów BHP
- bierze udział w realizacji projektu edukacyjnego
- zazwyczaj jest prawdomówny
- nie zawsze dba o czystość mowy ojczystej
- pozostaje obojętny wobec przejawów niestosownego zachowania kolegów
- czasami spóźnia się
- szanuje nauczycieli, pracowników Szkoły, kolegów i ich rodziców zdarza mu się zapominanie o zwrotach grzecznościowych
- nie niszczy mienia klasy i Szkoły
- sporadycznie zajmuje się na lekcjach czynnościami zakłócającymi pracę na lekcji
- dba o zdrowie własne oraz innych
- wypełnia obowiązki dyżurnego
- zazwyczaj potrafi przyznać się do popełnionego błędu, winy i nie zrzuca odpowiedzialności na innych
- ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:
- nie zawsze zachowuje się kulturalnie w Szkole i poza nią
- często nie przestrzega postanowień ujętych w regulaminie szkolnym oraz przepisów BHP
- często nie nosi regulaminowego stroju szkolnego
- jest nieuczciwy podczas pisemnych prac kontrolnych
- często przeszkadza na lekcjach
- bierze udział w realizacji projektu edukacyjnego, ale często nie wywiązuje się z powierzonych mu zadań
- ma problemy z prawdomównością
- często nie potrafi przyznać się do popełnionego błędu, winy i zrzuca odpowiedzialność na innych
- otrzymał pisemną naganę wychowawcy
- nie dba o czystość mowy ojczystej
- nie szanuje zdrowia własnego i innych
- ma nieusprawiedliwione godziny (nieobecności)
- nie okazuje należytego szacunku nauczycielom, pracownikom Szkoły, kolegom, ich rodzicom, nie używa zwrotów grzecznościowych
- nie dba o mienie klasy i Szkoły
- nie dba o porządek w klasie
- spóźnia się do Szkoły
- lekceważy obowiązki dyżurnego
- podczas zajęć lekcyjnych ma przy sobie telefon komórkowy lub inne urządzenia elektroniczne
- na lekcjach często zajmuje się czymś, co zakłóca jego koncentrację oraz pracę innych
- ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:
- często zachowuje się niekulturalnie w Szkole i poza nią,
- nie utożsamia się z wartościami wspólnoty szkolnej
- nagminnie nie przestrzega postanowień statutowych Szkoły, regulaminu szkolnego oraz przepisów BHP
- nie wywiązuje się z obowiązków szkolnych i nie angażuje się w realizację projektu edukacyjnego
- nie nosi regulaminowego stroju szkolnego
- nagminnie przeszkadza na lekcjach
- często jest nieuczciwy, oszukuje i kłamie, nie potrafi przyznać się do popełnionego błędu, winy i zrzuca odpowiedzialność na innych
- przeklina
- lekceważy nauczycieli, pracowników Szkoły, kolegów i ich rodziców, jest arogancki wobec innych, nie używa zwrotów grzecznościowych
- niszczy mienie klasy i Szkoły
- prowokuje konflikty i bójki w Szkole i poza nią
- zagraża własnemu zdrowiu oraz zdrowiu innych
- wagaruje
- dopuścił się kradzieży
- lekceważy obowiązki dyżurnego
- swoim zachowaniem zakłóca tok lekcji oraz koncentrację i pracę innych
- otrzymał naganę wychowawcy lub naganę Dyrektora Szkoły
- ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:
- zachowuje się nagannie w Szkole i poza nią,
- przynosi wstyd całej wspólnocie szkolnej
- nagminnie nie przestrzega postanowień zawartych w statucie Szkoły, regulaminie szkolnym oraz przepisów BHP
- jawnie lekceważy obowiązki szkolne swoim zachowaniem demoralizuje innych
- nie nosi regulaminowego stroju szkolnego
- przeszkadza na lekcjach, jest arogancki wobec nauczycieli
- jest agresywny w mowie i czynach; prowokuje konflikty i bójki w Szkole i poza nią
- lekceważy nauczycieli, pracowników Szkoły, kolegów i ich rodziców
- oszukuje i przeklina
- nigdy nie potrafi przyznać się do popełnionego błędu, winy i zrzuca odpowiedzialność na innych
- wagaruje
- niszczy mienie klasy i Szkoły
- zagraża własnemu zdrowiu oraz zdrowiu innych
- otrzymał naganę Dyrektora Szkoły
- wszedł w konflikt z prawem
- dopuścił się kradzieży
- ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:
§ 49.
- System nagród i kar stosowanych w Szkole ma znaczenie wychowawcze i wspierające rozwój młodego człowieka.
- Uczeń może być nagrodzony za:
- wybitne osiągnięcia w nauce lub sporcie,
- wyróżniającą postawę moralną i społeczną, które są wzorem dla innych,
- rzetelną naukę, pracę społeczną, wolontariat,
- 100% frekwencję.
- Rodzaje nagród:
- ustna pochwała nauczyciela, wychowawcy,
- ustna pochwała Dyrektora wobec wspólnoty Szkoły,
- prezentacja osiągnięć ucznia na stronie Szkoły,
- pisemne wyróżnienie wychowawcy klasy — specjalna forma udzielenia pochwały, wpisywana do zeszytu korespondencji lub dziennika elektronicznego. Dotyczy ucznia, który swoją postawą lub działaniem wyróżnił się, lub przysporzył dobra wobec siebie, innej osoby, otoczenia, daje wzorowy przykład i pielęgnuje chrześcijańskie wartości wśród kolegów i koleżanek z klasy,
- pisemne wyróżnienie Dyrektora Szkoły — specjalna forma udzielenia pochwały w formie pisemnej. Dotyczy ucznia, który swoją postawą lub działaniem wyróżnił się w sposób szczególny, lub przysporzył dobra wobec siebie, innej osoby, wspólnoty Szkoły,
- list gratulacyjny Dyrektora Szkoły do rodziców,
- wyróżnienie nagrodą podczas uroczystości rozdania świadectw,
- nagrodzenie grupy uczniów / klasy możliwością jednodniowej wycieczki (o nagrodę wnioskuje nauczyciel do Dyrektora Szkoły),
- wyróżnienie i nagroda rzeczowa (puchar, statuetka) dla najlepszego absolwenta Szkoły i ucznia, który w klasyfikacji rocznej uzyskał najwyższą średnią w Szkole.
- Rodzice ucznia mają prawo odwołać się od przyznanej nagrody w ciągu 7 dni do Dyrektora, który po zbadaniu zasadności odwołania, w porozumieniu z Radą pedagogiczną, może wskazać inną nagrodę lub pozbawić ucznia nagrody.
- Karze podlega naganne postępowanie ucznia w Szkole oraz poza nią w przypadku, gdy Szkoła została poinformowana o niewłaściwym zachowaniu ucznia.
- Uczeń może być ukarany za:
- naruszanie dobra wspólnego i godności ludzkiej,
- notoryczne zaniedbywanie się w nauce,
- naruszanie nietykalności cielesnej,
- brutalność, wulgarność, chuligaństwo w stosunku do nauczycieli, kolegów, innych pracowników oraz osób poza Szkołą,
- rozpowszechnianie patologii społecznej (papierosy, alkohol, narkotyki, pornografia, wagary, kradzież).
- Wymierzenie kary winno być poprzedzone wyjaśnieniem powstałej sytuacji, ustaleniem winnych i poszkodowanych oraz przeprowadzeniem rozmowy pouczająco-dyscyplinującej.
- Nie mogą być stosowane kary naruszające nietykalność i godność osobistą uczniów.
- System kar obejmuje:
- ustne upomnienie wychowawcy lub nauczyciela,
- ustne upomnienie Dyrektora, pisemną naganę wychowawcy,
- pisemną naganę Dyrektora,
- ustne lub pisemne uwagi formułowane przez nauczycieli
- dodatkowe prace na rzecz Szkoły
- przeniesienie do innej Szkoły
- Rodzice ucznia mają prawo odwołać się od kary w ciągu 7 dni do Dyrektora, który po zbadaniu zasadności odwołania, w porozumieniu z Radą pedagogiczną, może uchylić wymierzoną karę.
- Uczniowie Szkoły są zobowiązani do poszanowania majątku szkolnego oraz majątku osobistego innych uczniów i pracowników Szkoły. Za szkody celowe lub wynikające z nieprzestrzegania prawa szkolnego odpowiedzialność finansową ponoszą rodzice uczniów.
§ 50.
- Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz zachowania w I etapie edukacyjnym – edukacji wczesnoszkolnej jest oceną opisową. Wymagania edukacyjne dostosowuje się do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
- Oceny bieżące są rejestrowane w kartach obserwacji zamieszczonych w dziennikach lekcyjnych, w oparciu o wypowiedzi ustne, własne spostrzeżenia nauczyciela oraz wyniki prac kontrolnych. Prace te gromadzone są przez nauczyciela. Ocena bieżąca odnosi się do poszczególnych obszarów edukacji wczesnoszkolnej i bada umiejętności w zakresie:
- czytania
- pisania
- mówienia
- treści matematycznych
- edukacji plastyczno-technicznej
- poznawania środowiska
- Ocenianie bieżące ma na celu przekazanie uczniowi informacji na temat jego osiągnięć edukacyjnych; poprzez wskazanie, w czym jest dobry, a co wymaga poprawy. W ostatnim roku edukacji wczesnoszkolnej ocena opisowa jest uzupełniana formą oceniania, która jest stosowana w późniejszych etapach edukacyjnych. Bieżące informowanie rodziców o postępach i trudnościach w nauce ich dziecka odbywa się poprzez informacje zapisane w podręczniku, zeszycie ćwiczeń, zeszycie przedmiotowym, pracach kontrolnych oraz podczas rozmów na comiesięcznych konsultacjach dla rodziców.
- W przypadku nagłych i niepokojących problemów – natychmiastowy kontakt mailowy lub telefoniczny wychowawcy czy nauczyciela przedmiotu z rodzicami ucznia.
- Wszelkie ważne informacje dotyczące sprawdzianów oraz organizacji życia klasy są przekazywane rodzicom za pośrednictwem dziennika elektronicznego, oraz umieszczane na tablicy informacyjnej.
- Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych informuje o aktywności dziecka, postępach w nabywaniu poszczególnych kompetencji, specjalnych uzdolnieniach, stanach wewnętrznych przeżyć dziecka i sposobach ich ujawniania. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna ma charakter diagnostyczno – informujący, by rodzice i nauczyciele mogli jak najlepiej wspomagać dziecko w rozwoju, a także motywująco-afirmacyjna, zachęcająca dziecko do samorozwoju. W śródocznej i rocznej ocenie opisowej znajdują się informacje dotyczące potrzeb edukacyjnych i rozwojowych ucznia, związanych z przezwyciężaniem trudności i rozwojem uzdolnień.
- W wyjątkowych przypadkach Rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klas I-III na wniosek wychowawcy oddziału po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia lub na wniosek rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału.
- Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ma również charakter opisowy. Jest ustalana na podstawie całorocznej obserwacji dziecka oraz bieżącej oceny. Na bieżącą ocenę składają się wszystkie uwagi i informacje nauczycieli prowadzących zajęcia w danej klasie, a szczególnie wychowawcy klasy. Oceny bieżące z zajęć edukacyjnych są ustalane w formie symboli ustalonych przez nauczyciela.
- Na początku każdego miesiąca każdy uczeń otrzymuje pulę 10 punktów. Punkty mogą zostać utracone lub ich liczba może się zwiększyć dzięki staraniom dziecka, np. aktywności, wzorowemu zachowaniu, pomocy innym w oparciu o następujące kategorie:
- obowiązki szkolne i praca na zajęciach (strój szkolny, punktualność, przygotowanie do zajęć, zeszyt korespondencji, obuwie szkolne, zadania domowe itp.)
- kultura osobista (stosunek do nauczycieli, pracowników Szkoły, kolegów, koleżanek, formy grzecznościowe, dbałość o piękno mowy ojczystej, zachowanie w czasie uroczystości szkolnych i klasowych, zachowanie w czasie obiadu itp.)
- dbałość o otoczenie (obowiązki dyżurnych, porządek wokół własnego miejsca pracy, poszanowanie własności osobistej i społecznej itp.) zachowanie w Szkole i poza Szkołą (wycieczki, kościół, biblioteka, teatr, stołówka szkolna, obóz narciarski, zielona szkoła itp.).
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób.
- Dodatkową formą oceniania zachowania ucznia jest „karta oceny zachowania”, która zawiera oceny nauczyciela oraz samoocenę ucznia.
- Nauczyciele dysponują punktami w skali od 1 do 3, które wpisują wraz z krótkim wyjaśnieniem do zeszytu korespondencji ucznia z prośbą o podpis rodziców obok zapisu.
- Pod koniec każdego miesiąca wychowawca dokonuje bieżącej oceny zachowania, poprzez analizę zyskanych i utraconych punktów i zapisuje w tabeli zbiorczej znajdującej się w dzienniku lekcyjnym. Uczeń, który zbierze w miesiącu przynajmniej 20 punktów, otrzymuje „skarb”.
- Jeśli w danym miesiącu przypada mniej niż 20 dni obejmujących zajęcia dydaktyczne lub występuje znaczna absencja chorobowa ucznia, wychowawca może obniżyć liczbę punktów potrzebnych do zdobycia skarbu. W takich sytuacjach nauczyciel ustala i przekazuje uczniom wymaganą liczbę punktów.
- Uczniowie, którzy w ciągu roku szkolnego zdobędą 10 „skarbów”, otrzymują dyplom za zdobycie 10 skarbów z zachowania. Uczniowie, którzy nie zdobyli 10 skarbów, ale zdobędą minimum 250 punktów oraz pozytywną opinię nauczycieli, mogą otrzymać dyplom z uwzględnieniem kategorii, w której zdobyli największą liczbę punktów.
- Uczniowie, którzy zgromadzili wystarczającą liczbę punktów, ale w sposób skrajny łamią ustalony kodeks, nie mogą otrzymać „skarbu”, ani dyplomu. Ostateczną decyzję w tej kwestii podejmuje Rada pedagogiczna.
- Dodatkową formą aktywizującą pracę uczniów są KLASOWE LIGI, ZADANIA DODATKOWE oraz KONKURS CZYTELNICZY. Stanowią one dodatkowe źródło informacji dla nauczyciela. Zasady uczestnictwa szczegółowo określają odpowiednie regulaminy.
- Z religii uczniowie klas I-III są oceniani według sześciostopniowej skali ocen:
- stopień celujący 6
- stopień bardzo dobry 5
- stopień dobry 4
- stopień dostateczny 3
- stopień dopuszczający 2 stopień
- niedostateczny 1